2011: MET JE NEUS IN DE PRIJZEN
Welke vakinhoudelijke en verheffende redenen we ook hadden om elke 2 jaar de internationale thematische ontwerpwedstrijd New Traditional Jewellery (NTJ) uit te schrijven; het was een beetje Sinterklaas in de zomer. Honderden doosjes en pakketjes uit alle delen van de wereld komen op 1 adres bij elkaar. Alles ging (geanonimiseerd) tig keer door de handen van de diverse vakjury’s. We waren vier edities verder (2006, -07, -08 en -vanaf toen als biënnale- 2010) en hadden wij tot dan 20 winnaars bekroond met goud en zilverprijzen. Maar daarmee was het verhaal voor ons niet af. Wat knaagt is de vraag wat winnaars met dat prijsmetaal hebben gedaan…? Dus is er een mailtje de wereld over gegaan met die vraag. Een bloemlezing uit de ongelofelijke reacties:
Peter Hoogeboom, winnaar NTJ07 Symbols of Faith. “De plaat zilver die ik kreeg kwam me heel goed van pas. In mijn collectie -Year of the Ox- heb ik er al de onderschotels van kunnen maken voor de broches.” Broches, serie “Year of the Ox’, porselein en zilver.
2011: BEING A WINNER
Whatever professional and lofty reasons we might have had to organize the international thematic design contest New Traditional Jewellery (NTJ) every two years, it does look a bit like Santa Claus in summer. Hundreds of boxes and parcels from all parts of the world come together at one address. On the basis of anonymity everything passes through the hands of the jury umpteen times. Four editions later (2006, 2007, 2008 and, from then on biennially, 2010) we have thus far awarded gold and silver prizes to 20 winners. But for us, that is not the end of the story. The recurring question is what the winners did with their prize metal. And so a mail was sent the world over asking that question.
Here are some of the incredible reactions:
Peter Hoogeboom, winner NTJ 2007 Symbols of Faith. “The sheet of silver that I received came in very useful. In my collection ‘Year of the Ox’ I was able to use all of it for the bases of my brooches.” Brooches, series ‘Year of the Ox’, porcelain and silver.
Carla Nuis (NL), winnaar NTJ06: Historical elements as a part of traditional Costume. Nuis: “De werken zijn gebaseerd op de klassiekers uit het juweliersbedrijf: het Figaro- en Gourmetcollier, de basistrouwring en het parelcollier. Ik heb ze uit hun context gehaald en elk gereconstrueerd in dun metaalplaat, alsof ze uit papier zijn gesneden. De sieraden zijn bedrieglijk: ze zien er simpel, massief en zwaar uit, maar ze zijn juist complex, hol, fragiel en licht. Het Gourmetcollier is nog eenvoudiger: alle schakels zijn gelijk, behalve in grootte.” Gourmet-necklace’, zilver, hol 90 cm.
Carla Nuis, winner NTJ 2006 Historical elements as part of traditional costume. “The works are based on the classics of the jewellery trade: the Figaro and Gourmet necklaces, the basic wedding ring and the pearl necklace. I removed them from their context and reconstructed each in thin sheet metal, as if they had been cut out of paper. The pieces are deceptive: they look simple, massive and heavy, but are in fact complex, hollow, fragile and light. The Gourmet necklace is even simpler: all links are identical, except in size”. Gourmet necklace, silver, hollow, 90 cms.
In Case’, goud, kunststof. Christina Karababa (Griekenland), winnaar NTJ06: Historical elements as a part of traditional Costume.Karababa: “ Tijdens een financiële crisis is goud een goede investering.” De 125 gram goud heeft Karababa in een kunststof drager vervat met haar signatuur: het ultieme overlevingspakket.
Christina Karababa (Greece), winner NTJ 2006 Historical elements as part of traditional costume. “In a financial crisis gold is a good investment”. Karababa mounted the 125 grams of gold in a synthetic base with her signature: the ultimate survival kit. ‘In Case’, gold, synthetics.
Joke Dubbeldam, winnaar NTJ06 Historical elements as a part of traditional Costume. Dubbeldam heeft het prijsmetaal in verschillende colliers en ringen verwerkt. Maar het goud heeft ze nog eens extra bewerkt. “ Je ziet dat ik geen 14 karaat goud gebruikt heb, maar het heb opgewaardeerd naar 18 karaat goud dat warmer en dieper van kleur is. Sieraden zijn die moeite waard,” aldus Dubbeldam. Ring, 18 karaat geelgoud.
Joke Dubbeldam, winner NTJ 2006 Historical elements as part of traditional costume. She incorporated the prize metal in several necklaces and rings, but gave the gold an extra treatment. “You can see that I did not use 14-carat gold, but upgraded it to 18 carats which has a warmer and deeper colour. Jewellery is worth it”, says Dubbeldam. Ring, 18 carats, yellow gold.
Penka Arabova (Bulgarije), winnaar studentenprijs NTJ10 True Colours. Arabova: “ Het thema van NTJ heeft mij zelfs geïnspireerd voor mijn afstudeerwerk. Mijn werk is sterk beïnvloed door de natuur. Structuren, organische elementen en de combinatie en werking van verschillende materialen in zilver en diverse kunststoffen verhalen over de belangrijkste momenten in mijn leven. Het sculpturale aspect blijft erg belangrijk in mijn werk waardoor mijn sieraden meer en meer kleine objecten worden. ”Broche ’Blume’.
Penka Arabova (Bulgaria), winner student prize NTJ 2010 True Colours “The theme of NTJ has even inspired me when I made my final project. My work is strongly influenced by nature. Structures, organic elements and the combination and effect of different materials in silver and various synthetics tell the tales of the most important moments of my life. The sculptural aspect remains very important in my work and makes my pieces of jewellery look more and more like small objects”. Brooch ‘Blume’
Caroline Hornauer (Chili), winnaar NTJ08 Intimacy. Zij combineert restanten van huizen die in 2010 in Tirúa, Chili door aardbevingen zijn verwoest met kleurrijke elementen en het prijsmetaal. “Sieraden die helpen bij het verwerken van de pijnlijke herinneringen aan de aardbeving die alom tegenwoordig zijn, waar ik ook ga of sta,” aldus Hornauer. ‘Na de regen komt zonneschijn en na de storm een kleurenpracht.” Four’, broche uit de serie ‘Hidden’.
Caroline Hornauer (Chile) winner NTJ 2008 Intimacy. She combines remains of houses that were destroyed by earthquakes in Tirúa, Chile in 2010 with colourful elements and the prize metal. “Jewellery helps me to cope with the painful memories of the earthquake which are omnipresent, wherever I find myself. After the rain the sun will shine again and after the storm a magnificent display of colour will show itself”. ‘Four’, brooch from the series ‘Hidden’.
Tove Rygg (Noorwegen), winnaar NTJ10 True Colours. Rygg heeft 14 karaat goud gebruikt om meer sieraden in haar serie LINK te maken. Rygg: “Het zilver heb ik gebruikt voor massieve onderdelen voor een nieuwe collectie oorbellen. Het eerste resultaat is de zwaanoorbel. Daarin zijn ook edelstenen van Ruppenthal verwerkt.”
Tove Rygg (Norway), winner NTJ 2010 True Colours. She used the 14-carat gold to make more jewellery in her series LINK.“I used the silver for the solid parts of a new collection of earrings. The first result is the pair of swan earrings in which I also used gems from Ruppenthal”.
Serin Oh (Korea), winnaar studentenprijs NTJ10 True Colours.
Collier Imitation & Deception, zilver.De goud- en zilverprijzen werden elke editie beschikbaar gesteld door Schone Edelmetaal (nomen est omen) en zijn voor de editie NTJ10 aangevuld met een collectie (half-) edelstenen van internationaal gerenommeerde groothandel Ruppenthal uit Duitsland. Deze pagina’s zijn een blijk van waardering en erkentelijkheid voor die uitmuntende samenwerking.
Serin Oh (Korea), winner student prize NTJ 2010 True Colours. Necklace Imitation & Deception, silver.
For each edition of NTJ the gold and silver prizes were put up by Schone Edelmetaal (nomen est omen); for the edition of 2010 they were supplemented with a collection of (semi) precious stones from the internationally reputable wholesaler Ruppenthal in Germany. These pages are a token of appreciation and gratitude for this outstanding cooperation.