Het lezingenprogramma van de beurs is dit jaar, net als de centrale tentoonstelling, gewijd aan de vorig jaar overleden muze en sieradenpromotor Marjan Unger.
Dagelijks zijn er twee lezingen over onderwerpen die Unger na aan het hart lagen. Na de voordrachten is er gelegenheid vragen te stellen aan de sprekers.

Bestel uw tickets / Order your tickets:  https://www.sieraadartfair.com/nl/bezoekers-2/
Er zijn slecht 40 plaatsten voor iedere lezing / Only 40 placets available for each lecture.

Het boeken van een lezing kan alleen in combinatie met een entreekaart voor SIERAAD.                
You can only book a lecture in combination with an entrance ticket for SIERAAD.

The fair will feature an exhibition MARJAN UNGER TRIBUTE curated by John de Greef.
Marjan Unger will also be the focus of attention in the lecture program.
There will be 2 lectures every day that are independent of each other, but together will cover subjects that Marjan found important/interesting.

DONDERDAG  07-11   15.00-16.30
1. Marjan Unger, John de Greef, modejournalist & Suzanne van Leeuwen, conservator en restaurator van de sieraden collectie van het Rijksmuseum, Amsterdam
Lezing in het Nederlands.
Onderwerp van de lezingen en de tentoonstelling wordt uitgelegd aan iedereen die Marjan heeft gekend, maar ook voor mensen die haar niet kende of nog nooit van gehoord.
Wie was ze/ waar stond ze voor? Wat heeft ze betekend voor het sieradenveld? Waarom was ze daarin zo bijzonder? John spreekt o.a. over de tentoonstelling, Suzanne over link met het Rijksmuseum de collectie en het boek.

Marjan Unger met Suzanne van Leeuwen                        John de Greef

DONDERDAG  07-11  17.00-18.30
2. Button & buckle up  Bianca du Mortier, Lecture in English
In Button & buckle up the Rijksmuseum’s curator of Costume, Bianca M. du Mortier presents a case for the button as being a piece of jewellery instead of a mere fixture to link pieces of fabric or items of clothing. During the 16th and 17th centuries buttons were generously applied across ladies’ and gentlemen’s garments as symbols of wealth and taste. The same applies to buckles that were one of the key elements in fashionable 18th and 19th century fashions across Europe.

VRIJDAG 08-11-2019   13.30 -15.00
 3. Glas, Melvin Anderson, Evert Nijland en Mieke Groot, de ontwerpers. Lezing in het Nederlands
Vakmanschap was een geliefd aandachtsgebied van Unger. Werken met glas vereist vakmanschap.
Directeur van het Glasmuseum Astrid Hertog voert een tafelgesprek met drie sieraadontwerpers die met dit materiaal werken.

3. Glass met  Melvin Anderson, Evert Nijland en Mieke Groot,
In Marjan’s opinion craftsmanship and the way in which jewellery is made, are important. In this lecture the focus will be on glass and the various ways and perspectives the 3 jewellery designers apply to their work. There will also be attention for their different precepts of looking at and working with glass. Obviously, this influences their work and the final result. Years ago Marjan organized a symposium on glass. Mrs Astrid Hertog, Director of the Glass Museum will be present at this lecture as moderator.


Mevr. Astrid Hertog    

Mieke Groot   

Evert Nijland  

Melvin Anderson  

VRIJDAG 08-11-2019  16.00-17.30
4. Verkooppraktijken / Nieuwe mentaliteiten in ondernemerschap, Chequita Nahar & Kalkidan Hoex, Gabriel Guevara, jonge sieraadontwerpers.
Op veel academies is commercie taboe. Nahar, directeur van MAFAD in Maastricht werpt nieuw licht op zaken die zo veel meer aandacht verdienen!

4. Selling practices/New mentalities in entrepreneurship, Chequita Nahar & Kalkidan Hoex, Gabriel Guevara, some young jewellery desginers  Lecture in English
The future of sales possibilities. Art academies hardly ever pay any attention to this.  In ZUYD, however, Chequita does and in her talk she deals with this subject and what she does with her own work; subsequently, it will be the turn of some young jewellery designers – how do they deal with this important question?

Chequita Nahar 

ZATERDAG 09-11-2019  13.30 -15.00
5. Juwelen, Fred Brom van Steltman & Bertwin Heyse van Verbeek Schuttelaar. Lezing in het Engels. Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen sieraden en juwelen. Unger had belangstelling voor beide. Wat maakt dat Brom van Steltman en Heyse van Verbeek Schuttelaar spreken van juwelen? Wat zijn de trends? Vintage sieraden.

5. Jewels, Fred Brom, Steltman Juweliers & Bertwin Heyse van Verbeek Schuttelaar. Lecture in English
The worlds of jewellery and jewels seem strictly separated. Marjan appreciated both worlds and was very good at explaining to a layman .
What the difference is between a piece of jewellery and a jewel. In order to focus attention on the story of the jewels, Fred Brom of Steltman and Bertwin Heyse van Verbeek Schuttelaar will both give a talk. They participate in renowned Art fairs in Holland and also have an international clientele. What is their strength? Why do they select the jewels they select? Is it purely on the basis of what they like or is it a matter of certain trends?

The jewels below are from the collection Verbeek Schuttelaar.

1.

  1. SNAKE BRACELET. This flexible snake bracelet is made in the best traditions that Illario developed for Bulgari, among others, in the 1950s.
    Materials: 18 karat yellow gold and diamond
    Weight: 95 gram
    Size: flexible
    Origin: Valenza, Italy
    Period: ca. 2010

2.

2.     DEMI-PARURE by VAN CLEEF & ARPELS. Jewelllery suite consisting of a necklace, a bracelet and a pair of earrings. All pieces have a signature (VCA for Van Cleef & Arpels), number, maker’s mark and the symbol of Princess Salimah.
Provenance: Christie’s, Geneva, 13 November 1995, lot 24, Jewels from the Personal Collection of Princess Salimah Aga Khan
Materials: 18 karat yellow gold, diamond and hematite
Origin: Paris, France
Period: ca. 1982

3.

3. SWAN EARRINGS by WALLACE CHAN. Early titanium (!) earrings by the innovative “Philosopher Jeweler” from Hong Kong
Materials: titanium, gold and diamond (ca. 18 carat)
Lenght: 9,8 cm
Weight: 30,2 gram
Origin: Hong Kong
Period: ca. 2009

Two more examples from Steltman Juweliers:

Een witgouden collier met hanger met zwart emaille, jade kralen en een versneden jade hanger_Historisch Steltman aangekocht in 2019 door Rijksmuseum Amsterdam.

Een 18 karaat witgouden ring uit de Steltman Alexandra collection bezet met een cushion geslepen roze korund _saffier omgeven door briljant geslepen diamanten.

ZATERDAG 09-11-2019  16.00-17.30
6. Antropologie, Henrietta Lidchi, Chief Curator/Hoofd Conservatoren at Nationaal Museum van Wereldculturen & Chequita Nahar, Jewelry Designer and Dean Maastricht Academy of Fine Arts & Design Maastricht Coordinator Design& Fatima Essahsah, designer and storyteller and owner BUREAU YAN. Lezing zowel in het Nederlands als in het Engels.
Ungers belangstelling beperkte zich niet tot alleen Westerse sieraden. In alle culturen en alle tijden tooi(d)en mensen zich. Lidchi zal over de oerbehoefte van de mens zich te tooien spreken als antropoloog. Nahar vertelt vervolgens hoe zij haar Surinaamse achtergrond en cultuur in haar sieraden verwerkt. Afsluitend zal Fatima Essahsah van Stones Stories vertellen over online verkoop en museumwinkels.

6. Anthropology,
Pride, Place and Pleasure: North American Native Jewellery by, 
Henrietta Lidchi, Chief Curator/Hoofd Conservatoren at Nationaal Museum van Wereldculturen
Chequita Nahar, Jewelry Designer and Dean Maastricht Academy of Fine Arts & Design Maastricht Coordinator Design & Fatima Essahsah, designer and storyteller and owner BUREAU YAN.
Marjan was very interested in jewellery made in other cultures than our own, for example African or South American jewellery. In her first book she writes that jewellery is a primordial force: as long as there have been people, they have wanted to adorn themselves. The reasons why and the ways in which may differ from one culture to the next, but they are present everywhere. As an anthropologist Lidchi  will tell us more about this primal need and will approach the subject from this angle. Subsequently, Chequita will speak about her designs and how she incorporates her Suriname background and culture in her jewellery. In conclusion, Fatima Essahsah of Stone Stories will tell her tale. She finds her inspiration in her Moroccan background and uses old materials and techniques for her contemporary “hip’ jewellery – for the commercial market. In her clients she finds recognition and a shared respect for these crafts; she sells her jewellery online and in museumshops like the Tropenmuseum. Clearly, quite a different approach and purely commercial, including instagram marketing, etc. but therefore, interesting all the same.

Fatima Essahsah                                   Chequita Nahar

      Loloma My Jewelry Icon, by Kenneth Williams, Orlando Dugi and Verma Nequaptewa  (© Kenneth Williams, held by National Museums Scotland)

 

ZONDAG 10-11-2019  13.30 -15.00
7.Opdrachtgeverschap, Willem Noyons, designer and Interactive 3d visualisation at First Polygon en Christina en Menno Vermeulen Meiners als opdrachtgever…lezing in het nederlands.
Noyons vertelt over zijn ervaringen met opdrachtgevers. Centraal staat de gouden hanger M –te zien op de centrale tentoonstelling- die Gerard Unger voor zijn vrouw Marjan heeft laten maken in een van zijn lettertypen. Het hele proces wordt beschreven en kunnen verwijzen naar de vitrine in de tentoonstelling waar alles is te zien. Daarnaast zal Willem ook een paar andere opdrachten bespreken. Christina en Menno Vermeulen zullenl vertellen over hoe het is en werkt een opdracht te geven en wat het betekend te verzamelen.

7.Commissions, Willem Noyons, designer and Interactive 3d visualisation at First Polygon and Christine en Menno Vermeuelen Meiners as commissioner.
Willem Noyons tells us what it is like to create a piece of jewellery on commission.
The emphasis is on the large M that Gerard had made for Marjan – in one of his typefaces. The entire process is described and there will be a special showcase in the exhibition where everthing is on show.  Apart from this Willem will also discuss a number of other commissions.
Christina and Menno Vermeulen will talk about what it is like to give a commission and  how the process works.

ZONDAG 10-11-2019  16.00 -17.30

8. Verzamelen,  Cees Leijenhorst, Associate Professor for the History of Modern Philosophy at Radboud Universiteit Nijmegen
Marjan was naast een heleboel andere dingen natuurlijk ook een fervent verzamelaar. En op de beurs zijn uiteraard nog meer verzamelaars. Filosoof Cees de vraag waarom we verzamelen als mensen.Dit is ook een soort oerkracht. Altijd al zo geweest. Cees benadert dit vanuit de filosofie, maar wel praktisch en begrijpelijk voor ons allemaal.

8. Collecting, Cees Leijenhorst,  Associate Professor for the History of Modern Philosophy at Radboud Universiteit Nijmegen, lecture in English
Apart from quite a few other things Marjan obviously also was a keen collector. And there will, of course, be other collectors at the fair. Philosopher Cees Leijenhorst wonders why people collect in the first place. This too is a kind of primal force. It has always been that way. Cees looks at the subject from a philosophical angle, but is practical at the same time, easy to understand for all of us.

 

Pin It on Pinterest

Share This